Monday, February 16, 2009

Microsoft Certified Application Developer


Setelah hampir sebulan menunggu, barulah saya mendapat kad dan sijil sebagai MCAD. Hmm, apa dia MCAD ni ek? MCAD adalah satu sijil pengiktirafan la buat pembangun-pembangun sistem atau web menggunakan produk Microsoft seperti Visual.NET dan MSSQL.

Dengan adanya MCAD ni, kita boleh diterima sebagai trainer Microsoft di mana-mana agensi sama ada kerajaan atau swasta. Macam polis jugak la, ada batch baru boleh tahan orang kan.

Nak dapatkan MCAD ni bukannya senang, kena hadir kursus 2 fasa. Fasa 1 3 minggu, fasa 2 2 minggu. Lebih kurang 5 minggu untuk menghabiskan 5 siliburs. Saya dihantar oleh UPSI bersama seorang lagi rakan (Apai) yang mengambil MCSA ke UM (Fasa 1) dan UiTM (Fasa 2).

Soalan dia memang payah giler babas la, pendek kata yang pass tu hanya bertaraf developer otai yang kerja dengan Microsoft dah 10-20 tahun kot. Memang payah la.

Tapi nasib baik kami diberi test kit. Test kit ni dari Internet pun banyak dan senang diperoleh. Ni dah kira macam bocor sket la. Diberi 400 soalan, kena hafal la. Yang keluar 47 je. He2.

Tapi satu perkara la nak citer tentang Microsoft punya development ni banding dengan PHP MySQL. Kalo PHP, pengaturcaraannya lebih mudah kerana kita hanya perlu deal dengan fail-fail PHP dan pangkalan data MySQL sahaja. Fail-fail lain hanya sebagai pembantu sahaja seperti HTML, CSS dan INC.

Tapi kalau kita develop dengan Microsoft melalui Visual.NET, nampak macam senang, tapi bila kita go deep inside, kita akan tahu betapa kompleksnya development dengan Micr. Development for sure melibatkan Visual.NET. File pulak ada solution, ada fail skrip, ada vb sahaja, ada asp pulak..pening kepala aku. Dah program tu, kena set pada COM+ pulak. Dalam COM+ ni ada registry la, DLL la, references la..semakin la berserabut. Dalam DB pulak, diorang kena apply Stored Proc la, trigger la...pening x,korang baca pun pening kan

Tapi sekurang2 pengalaman ni mengajar diriku erti pengaturcaraan bertaraf tinggi. Ilmu ini sebenarnya amat bernilai sma tingginya dengan nilai sijil itu sendiri..cewah, TQ Microsoft.

1 comment:

Anonymous said...

Tahniah...