Sunday, August 23, 2009

Seni Programming

Prinsip asas saya dalam mem'program' adalah data. Apabila kita berjaya mewujudkan data yang sebenar, segala kerja mengaturcara akan menjadi mudah. Saya sering ibaratkan data ini seperti bata dan simen untuk bina rumah. Kalau bata dan simen ini cukup, design la rumah macam mana pun ia tetap akan jadi.

Sebut data ia tidak boleh lari dari pangkalan data. So, database inilah sebenarnya yang terpenting samada kita baru nak create, atau select atau delete sekalipun. Banyak masalah programming satu sistem yang berkaitan dengan sistem lain, berpunca dari data yang tidak lengkap.

Hmm, kalau tak lengkap, nak buat mcam mana, kena lengkapkanlah jugak. Dah tugas melengkapkan data sebenarnya amatlah sukar kerana ia ibarat kerja 2 kali. Inilah dilema sebuah negara membangun seperti Malaysia yang bersungguh nak laksanakan e-goverment la, e-payment la dan bermacam e lagi, tetapi pakar dan kelengkapannya masih di takuk lama.

Anyway, sebagai post pertama saya di Ramadhan Al-Mubarak, saya nak ucapkan selamat berpuasa kepada rakan-rakan Muslim semua.

No comments: