Sunday, January 1, 2012

SIAPA SEDANG MENANG DI SELANGOR?

Ada 2 program di Shah Alam, ibu negeri Selangor Darul Ehsan pada malam tahun baru. Satu dianjurkan oleh BN iaitu Karnival Sayangi Selangor dan satu lagi anjuran Kerajaan Pakatan Rakyat iaitu Countdown 2012.

Karnival BN sarat dengan mesej politik serta hiburan manakala PR memenuhkan agenda majlisnya dengan ilmu dan hiburan Islam. Ini terbukti apabila malam sambutan tahun baru di Dataran Kemerdekaan sarat dengan majlis agama seperti ceramah Ustaz Azhar Idrus, Sham Kamikaze yang sudah melakukan penghijrahan, pendakwah bebas, Ustaz Syed Nor Hisham Tuan Padang, juara program realiti tv pencarian imam muda, Imam Muda Ashraff serta selebriti Astro Oasis, Akhil Haiyy.

Jumlah pengunjung, rakyat boleh nilai sendiri. PR claim majlisnya dihadiri 80000 pengunjung. BN pula claim ada 250000 pengunjung. 250000 tu sepanjang hari, malam tu berapa ramai pun kita tak pasti. Apapun, kedua-dua event serentak di Shah Alam ini menguji sejauh mana kekuatan PR dan BN di Selangor. Mungkin kerana ramai penganalisis politik menjangka Selangor adalah negeri yang paling menjadi rebutan serta amat 50-50 kedudukannya. Negeri lain dijangka status-quo, yang mana PR mungkin akan mempertahankan negeri-negeri mereka seperti Kelantan, Kedah dan P.Pinang, begitu juga BN. Cuma ramai juga yang berpendapatan, Perak mungkin akan jatuh kembali kepada PR, wallahu a'lam.

Hanya Selangor sahaja yang belum pasti. Sama-samalah kita saksikan.

No comments: