Sunday, March 20, 2011

KALUT DI KOTA KINABALU


Pada 16 Mac baru ini saya diarahkan untuk ke Kota Kinabalu, Sabah untuk menguruskan pendaftaran pelajar PJJ guru-guru di sana. Tahniah kepada yang berjaya kerana bukan selalu peluang sebegini muncul buat pendidik sekalian, kerajaan tanggung pengajian untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah.

Perjalanan singkat ke KK ini menyebabkan saya tak sempat nak merewang ke manapun, hanya sekejap di pasar filipin dan kawasan sekitar Beverly Hotel tu je.

17 Mac, hari pendaftaran dijadualkan di Kolej Yayasan Sabah, City Campus. Ya, memang itulah alamat yang diberikan kepada saya dan pelajar-pelajar yang ingin mendaftar. Teksi dari Beverly ke KYS cajnya RM11.00. Ok le kot, tempat tu pun tak susah nak cari.

Namun kekalutan bermula apabila Wisma PPS yang dikatakan bukan di dalam kampus KYS! 2-3 orang pelajar perempuan yang ditemui di KYS pun tak pernah dengar Wisma PPS. Akhirnya saya ketemu dengan seorang pensyarah lelaki yang mengatakan Wisma PPS tak jauh, 5 minit perjalanan sajak, bangunan BARU itu!

Akhirnya saya dan rakan-rakan mengambil keputusan untuk menaiki teksi. Kami set in mind, tempat tu tak jauh dan bangunannya baru ye..ingat tu..baaru! Namun perjalanan kali ini tidak lagi semudah tadi apabila si teksi pun tidak tahu di mana Wisma PPS!

"Saya pun ndak pernah dengar tempat itu" lebih kurang le.

Kami pun pusing punya pusing, masuk taman, keluar taman, tak jumpa-jumpa. Lebih teruk lagi, kami diekori oleh lebih kurang 10 buah kereta (pelajar yang nak daftar) yang masing-masing ingat kami ni tahu.. Aduii.. malu betol rasa. Taxi driver tu call kawan dia, kami pun kawan kami pulak. Dia kata dekat dengan Kementerian Wanita, kami pulak kata dekat dengan sekolah.

Last2 jumpa jugaklah Wisma PPS yang rupanya bukan bangunan baru, tapi BARU DISEWA agaknya. Hampeh!! Dan bukan dekat, sebab seorang guru yang berjalan kata "Mau patah kaki aku bah"

Tapi syukurlah perdaftaran tersebut berjalan dengan lancar sehinggalah ke tengahari. Lepas tu, sempatlah singgah jap beli kuih cincin di pasar phillipines and balik ke semenanjung dengan leganya..

2 comments:

Mama Farah said...

Assalamualaikum...

Firstly i like tarikh tu...16 Mac.. :)kejap sangat kan. Takpe next time boleh datang lagi bawa family..

Ahmad Putra said...

Waalaikum salam

Insya Allah Mar