Thursday, April 16, 2009

Fairus Letak Jawatan : Election lagi..:-(

Cerita perletakan Adun Penanti yang juga bekas TKM1 Pulau Pinang, Sdr Mohammad Fairus Khairuddin menaikkan lagi suhu politik negara yang sememangkan sentiasa panas (non-stop) sejak 8 Mac tahun lalu. Hmm, satu keputusan yang memang dijangka walaupun kurang dipersetujui kerana ia akan membuka satu lagi pilihanraya yang tentunya akan semakin memeningkan kepala rakyat memikirnya. Tambah lagi pengundi Penanti ni baru je lagi mengundi semasa PRK Permatang Pauh 26 Ogos tahun lepas, dah nak mengundi lagi.

Saya agak pelik la dengan Sdr Fairus, bayangkan nak berhenti TKM dan Adun hanya kerana nak sambung belajar. Come on man! Saya bukan tak menggalakkan seseorang menuntut ilmu ke tahap lebih tinggi, tetapi Sdr Fairus dah berada di kerusi no 2 di sebuah kerajaan negeri!! Bukannya graduate yang sedang mencari kerja atau pekerja biasa yang nak naik pangkat dan taraf hidupnya. Sdr dah bergelar YB dan hanya selangkah untuk menduduki kerusi Ketua Menteri P.Pinang! Cuba bayangkan...logik ke tak logik. Jika tidak benar beliau berhenti untuk sambung pelajaran, mungkin banyak kisah sampingan yang perlu dirungkaikan. Tapi jika benar, saya tak fikir Sdr Fairus membuat keputusan yang bijak.

Berita terbaru saya baca, beliau mengugut pulak agar PKR membersihkan namanya atau akan mendedahkan skandal PKR dan kerajaan negeri. Hmm, semakin thrilling la pulak cerita ni. Apakah PKR dan Pulau Pinang yang bermasalah atau Sdr Fairus yang cuba menjustifikasikan dirinya yang kiri dituduh rasuah. Atau PKR ini memang masih belum matang berpolitik, tidak seperti PAS dan DAP, yang menyaksikan sejak setahun dulu, selalu dilanda masalah dalaman.

Apa yang pasti, rakyat dah penat dengan pilihanraya kecil. Bayang dalam tempoh setahun sudah 6 pilihanraya kecil diadakan termasuk Penanti. Saya jangka jika rakyat sudah mula muak, tidak mustahil keputusannya akan menjadi 4-2. Namun jika Sdr Fairus sendiri yang mengkhianati amanah rakyat secara peribadi, saya optimis 5-1.

No comments: